Ελλαδα : Η άφαντη Uber και ο νόμος που έρχεται – Τι λένε Σπίρτζης και εταιρεία της Αλεξίας Μπακογιάννη

2

Ελλαδα :

  • Θα μείνει ή όχι η Uber στην Ελλάδα μετά την ψήφιση του νέου νόμου;
  • «Οι σκόπιμες γκρίζες ζώνες της νομοθεσίας της ΝΔ για να εξυπηρετούνται συγκεκριμένα συμφέροντα σε βάρος της κοινωνίας και των υγιών επαγγελματιών λαμβάνει τέλος», είπε στο altsantiri.gr ο Χρήστος Σπίρτζης
  • «Όποιος πολιτικός στηρίξει την Uber, ή είναι αφελής, ή είναι ύποπτος χρηματισμού», δήλωσε στο altsantiri.gr ο Θύμιος Λυμπερόπουλος
  • Κανείς δεν γνωρίζει που βρίσκονται τα γραφεία της Uber στην Ελλάδα, ενώ δεν υπάρχει και τηλέφωνο επικοινωνίας
  • Τι θα ψηφίσουν οι βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας;

Γράφει ο Μανώλης Καλουδάς

Την προσεχή εβδομάδα, πιθανότατα Δευτέρα – Τρίτη, αναμένεται να κατατεθεί προς ψήφιση το σχέδιο νόμου του υπουργείου Υποδομών, το οποίο εγκρίθηκε στις αρχές Ιουλίου από το υπουργικό συμβούλιο και το οποίο θα ρυθμίζει το καθεστώς λειτουργίας των εταιρειών που προσφέρουν μεταφορικό έργο στην Ελλάδα. Το ερώτημα είναι αν η Uber, μετά την ψήφιση του νέου νόμου θα έχει λόγο παραμονής στην Ελλάδα.

Το νέο νομοσχέδιο αναμένεται να καλύψει τα κενά και τις γκρίζες ζώνες του προηγούμενου, ο οποίος επέτρεπε την εκμίσθωση επιβατηγών ΙΧ με οδηγό από τουριστικά γραφεία και γραφεία ενοικίασης αυτοκινήτων.

Δήλωση – «βόμβα» του Χρήστου Σπίρτζη στο altsantiri.gr

«Πάμε να βάλουμε κανόνες που δεν θα επιτρέπουν άλλου είδους κανόνες για τους επαγγελματίες αυτοκινητιστές κι άλλου είδους κανόνες για δραστηριότητες που είναι οι αστικές μεταφορές μέσω του διαδικτύου ή μέσω ενός τηλεφωνικού κέντρου», είπε πρόσφατα ο αρμόδιος υπουργός, Χρήστος Σπίρτζης, σε ραδιοφωνική του συνέντευξη, ενώ σε κατ’ ιδίαν ερώτηση που του κάναμε σχετικά με το νέο αυτό νομοσχέδιο, μας είπε: «Οι σκόπιμες γκρίζες ζώνες της νομοθεσίας της ΝΔ για να εξυπηρετούνται συγκεκριμένα συμφέροντα σε βάρος της κοινωνίας και των υγιών επαγγελματιών λαμβάνει τέλος. Η λειτουργία της ΝΔ και η πρότασή της είναι μία: Οι δικοί της επιχειρηματίες εξυπηρετούνται σε όλα, οι υγιείς παραγωγικές δυνάμεις και η κοινωνία υποφέρει. Ο ελληνικός λαός απέρριψε οριστικά αυτό το μοντέλο. Περιμένουμε η ΝΔ να συνεχίσει τη νομική υπεράσπιση συγκεκριμένων συμφερόντων και τον ρόλο του γραφείου Τύπου τους».

Το νέο νομοσχέδιο το υπουργείο Υποδομών προβλέπει μεταξύ άλλων ότι τις υπηρεσίες μεταφοράς επιβατών θα παρέχουν μόνο αδειοδοτημένες εταιρείες, που θα διαθέτουν δημόσιας χρήσης αυτοκίνητα (ταξί). Σε κάθε άλλη περίπτωση, η παροχή μεταφορικού έργου θα θεωρείται παράνομη και θα τιμωρείται με υψηλά πρόστιμα.

Ποια είναι η Uber και που κρίθηκε παράνομη

Η Uber ιδρύθηκε το 2009 στις ΗΠΑ και άρχισε να λειτουργεί στο Σαν Φρανσίσκο το 2010. Αρχικά, στον τομέα των ιδιωτικών μετακινήσεων, ενώ στη συνέχεια επέτρεψε σε ιδιώτες κατόχους οχημάτων, μέσα από την υπηρεσία UberX, να μετατραπούν σε οδηγούς προς ενοικίαση, μοιράζοντας το αυτοκίνητό τους με τους χρήστες της εφαρμογής και κερδίζοντας χρήματα από τις διαδρομές αυτές.

Όλα αυτά χωρίς η εταιρεία ή οι συνεργαζόμενοι οδηγοί να υπόκεινται στις ρυθμίσεις, στις υποχρεώσεις και στο κόστος που υπόκεινται οι ιδιοκτήτες/οδηγοί ταξί ή ιδιοκτήτες/οδηγοί επαγγελματικών οχημάτων.

Στη συνέχεια δημιούργησε νέες υπηρεσίες, σε συνεργασία με επαγγελματίες οδηγούς, όπως το UberTaxi, ενώ προκειμένου να ξεπεράσει τα διάφορα νομικά προβλήματα που ενέσκηπταν, καθώς εξαπλωνόταν στις ευρωπαϊκές χώρες, δημιούργησε μια νέα υπηρεσία, το UberPOP. Πρόκειται για μία υπηρεσία η οποία και πάλι μετατρέπει σε επαγγελματίες οδηγούς ιδιώτες κατόχους οχημάτων, αυτή τη φορά όμως παρέχεται ως πλατφόρμα για την απευθείας επικοινωνία και διαμοιρασμό διαδρομών μεταξύ των χρηστών.

Διαμαρτυρίες και αποχώρηση σε ΗΠΑ και Ευρώπη

Η επέλαση της Uber σε Αμερική και Ευρώπη δεν ήταν στρωμένη με ρόδα. Στις περισσότερες πόλεις και χώρες που πήγε προκάλεσε διαμαρτυρίες από τους οδηγούς ταξί για αθέμιτο ανταγωνισμό, αλλά και από μεγάλο μέρος της κοινωνίας.

Η Uber αναγκάστηκε σε πολλές περιπτώσεις ν’ αποχωρήσει είτε λόγω των μεγάλων διαμαρτυριών, είτε λόγω νέων νόμων. Η Uber και η λειτουργία της κρίθηκε παράνομη στη Φινλανδία, στη Ρουμανία, στην Ισπανία, στη Βραζιλία, στον Καναδά, στην Κίνα, στην Κορέα, στην Ιαπωνία, στην Ινδία, ενώ αποχώρησε και από τη Δανία. 

Φορολογική έδρα στην Ολλανδία

Η φορολογική έδρα της Uber βρίσκεται στην Ολλανδία. Ο νέος νόμος θα προβλέπει ρητά και κατηγορηματικά ότι η φορολογική έδρα της επιχείρησης θα πρέπει να είναι η χώρα μας, από τη στιγμή που παρέχει υπηρεσίες στην Ελλάδα. Ο στόχος δεν είναι άλλος από το να αποτραπεί η εκροή κεφαλαίων στο εξωτερικό, χωρίς να εισρέει ούτε ένα ευρώ φόρος στα ταμεία του κράτους. Δεν μπορεί τα χρήματα από την πιστωτική κάρτα του επιβάτη της διαδρομής Θησείο – Πειραιάς να πηγαίνουν σε λογαριασμό του οποίου έδρα είναι η Ολλανδία ή οποιαδήποτε άλλη χώρα πλην της Ελλάδας.

Τα ασφάλιστρα των αυτοκινήτων

Ο ιδιοκτήτης ενός ταξί πληρώνει τον χρόνο κατά μέσο όρο περίπου 900 ευρώ για ασφάλεια, όταν για ένα συμβατικό αυτοκίνητο το κόστος φτάνει κατά μέσο όρο περίπου 250 ευρώ. Πόσω μάλλον όταν αρκετά από τα αυτοκίνητα τα οποία κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους για λογαριασμό της Uber είναι δηλωμένα σε περιοχές της επαρχίας, όπου τα ασφάλιστρα είναι αρκετά πιο χαμηλά. Αν αυτό δεν είναι αθέμιτος ανταγωνισμός, τότε τι είναι;

«Χαστούκι» η πρόταση του γενικού εισαγγελέα του Δικαστηρίου της ΕΕ

Ηχηρό χαστούκι για την ηλεκτρονική πλατφόρμα Uber αποτέλεσε για την εταιρεία η πρόταση του γενικού εισαγγελέα του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ο οποίος έκρινε πως οι παροχές που προσφέρει στους χρήστες της εμπίπτουν στον τομέα των μεταφορών και ως εκ τούτου, πρέπει να υπόκειται στους όρους υπό τους οποίους γίνονται δεκτοί στις εθνικές μεταφορές ενός κράτους-μέλους μεταφορείς, όπως η υποχρέωση κατοχής αδειών και εγκρίσεων.

Ο γενικός εισαγγελέας, μετά από αγωγή οδηγών ταξί στη Βαρκελώνη για αθέμιτο ανταγωνισμό εκ μέρους της Uber, έθεσε υπό εξέταση το αν οι παροχές που προσφέρει στους χρήστες η πλατφόρμα καλύπτονται από την αρχή της ελεύθερης παροχής των υπηρεσιών ως «υπηρεσίες της κοινωνίας της πληροφορίας» ή αν, αντιθέτως, εμπίπτουν στον τομέα των μεταφορών, ο οποίος ρυθμίζεται από το δίκαιο των κρατών – μελών.

Ο εισαγγελέας απέρριψε το ενδεχόμενο να θεωρηθεί η Uber απλός διαμεσολαβητής μεταξύ των οδηγών και των επιβατών και κατέληξε ότι «δεν χωρεί αμφιβολία πως η μεταφορά είναι η κύρια παροχή και προσδίδει στη μεικτή αυτή υπηρεσία την οικονομική της σημασία». Ως εκ τούτου, η εν λόγω υπηρεσία «δεν είναι δυνατόν να χαρακτηριστεί ως υπηρεσία της κοινωνίας της πληροφορίας», αλλά πρόκειται μάλλον για «για οργάνωση και διαχείριση ενός πλήρους συστήματος αστικών μεταφορών κατά παραγγελία».

Ποια είναι η επόμενη μέρα;

Το νέο νομοσχέδιο δεν θα διώξει από μόνο του την Uber. Αν η εταιρεία κουνήσει «μαντήλι» από τη χώρα μας, θα γίνει επειδή τα έσοδα θα είναι πολύ λιγότερα. Η Uber και οποιαδήποτε άλλη αντίστοιχη εταιρεία θα θέλει να δραστηριοποιείται στη χώρα μας θα πρέπει να τηρεί τον νέο νόμο με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Από την πλευρά της, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ιδιοκτητών Ταξί δηλώνει πρόθυμη για έναρξη των συζητήσεων εφόσον η εταιρεία ακολουθήσει κατά γράμμα τον νέο νόμο.

Λυμπερόπουλος: Είναι νόμος… ποίημα για τον κλάδο

Ως νόμο… ποίημα για τον κλάδο χαρακτήρισε ο Θύμιος Λυμπερόπουλος τον σχετικό νόμο που θα κατατεθεί προς ψήφιση αρχές της επόμενης εβδομάδας. Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ιδιοκτητών Ταξί, μιλώντας στο altsantiri.gr, τόνισε την «αξία που θα έχει στις ζωές χιλιάδων ανθρώπων».

«Το νομοσχέδιο δέχθηκε τεράστιο πόλεμο από συγκεκριμένους κύκλους. Βάζει τέλος στην παρανομία και το αφορολόγητο κέρδος. Εμάς αυτό που μας ενδιαφέρει είναι να μην υπάρχει αθέμιτος ανταγωνισμός. Η Uber δεν σέβεται τις αρχές και τους νόμους της κάθε χώρας και γι’ αυτό η λειτουργία της κρίθηκε παράνομη σε πολλές χώρες», μας τόνισε μεταξύ άλλων ο Θύμιος Λυμπερόπουλος.

Η άφαντη Uber – Που είναι τα γραφεία της Uber; Ποιο είναι το τηλέφωνο επικοινωνίας τους;

Όσο κι αν ψάξαμε, όσο κι αν προσπαθήσαμε, δεν καταφέραμε να βρούμε ούτε που βρίσκονται τα γραφεία της εταιρείας στην Ελλάδα, αλλά ούτε και  το τηλέφωνο επικοινωνίας. Τόσο στο επίσημο site της Uber, όσο και στην επίσημη σελίδα της στο Facebook δεν υπάρχει η παραμικρή πληροφορία, ενώ το τηλέφωνο δεν είναι καταχωρημένο ούτε στον ΟΤΕ. Έτσι, δεν κατέστη δυνατόν να σας παραθέσουμε την άποψη της εταιρείας για όλα τα παραπάνω, καθώς δεν μας απάντησαν ούτε στο email που στείλαμε από τον εταιρικό λογαριασμό του altsantiri.gr.

Τι θα ψηφίσουν οι βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας;

Η Ντόρα Μπακογιάννη και ο Κωνσταντίνος Κυρανάκης τάχθηκαν ανοιχτά υπέρ της λειτουργίας της Uber στην Ελλάδα, γεγονός μάλιστα που προκάλεσε τη διαμαρτυρία οδηγών ταξί έξω από τα γραφεία της ΝΔ, στην οδό Πειραιώς. Τα υπόλοιπα «γαλάζια» στελέχη έχουν την ίδια άποψη;

Πληροφορίες του altsantiri.gr αναφέρουν πως αρκετοί βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας υποστηρίζουν το νέο νομοσχέδιο. Το μόνο που απομένει να δούμε είναι τι θα ψηφίσουν όταν έρθει η ώρα. «Όποιος πολιτικός στηρίξει την Uber, ή είναι αφελής, ή είναι ύποπτος χρηματισμού», μας είπε ο Θύμιος Λυμπερόπουλος.

Διαψεύδει η «αια Relate» οποιαδήποτε συνεργασία με την Uber

Τέλος στη φημολογία που θέλει τη διαφημιστική «αια Relate», της Αλεξίας Μπακογιάννη, να συνεργάζεται με την Uber έβαλε η Διευθύνουσα Σύμβουλος και Αντιπρόεδρος της εταιρείας, Νάνσυ Σουρμπάτη, σε δηλώσεις της στο altsantiri.gr. «Ούτε είχαμε, ούτε έχουμε οποιαδήποτε σχέση ή συνεργασία με την Uber», είπε κατηγορηματικά και εξέφρασε την απορία της για την πηγή της φήμης αυτής.

 

Όποτε απομένει η ίδια η εταιρεία, αν υπάρχει κάπου, να μας ενημερώσει ποιος την εκπροσωπεί, ποιος κάνει τις δημόσιες σχέσεις και γιατί δεν είναι καν το τηλέφωνό της καταχωρημένο στον τηλεφωνικό κατάλογο του ΟΤΕ.

Ο kalikantzaros.gr θεωρεί δικαίωμα του κάθε αναγνώστη να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, τονίζουμε ρητά ότι δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν τον εκάστοτε χρήστη και μόνο αυτόν. Παρακαλούμε πολύ να είστε ευπρεπείς στις εκφράσεις σας. Τα σχόλια με ύβρεις εφόσον εντοπίζονται θα διαγράφονται, ενώ οι χρήστες που προκαλούν ή υβρίζουν θα αποκλείονται.

Source link