Ελλαδα : Μάχη με τον χρόνο για την απορρύπανση του Σαρωνικού – Η εξέλιξη της επιχείρησης και το παρασκήνιο της οικολογικής καταστροφής

2

Ελλαδα :

Με εντατικούς ρυθμούς συνεχίζεται και σήμερα από απορρυπαντικά σκάφη, ιδιωτικά αλλά και του Λιμενικού, ο καθαρισμός των παράκτιων περιοχών σε Σαλαμίνα, Πειραιά, Άγ. Κοσμά και Γλυφάδα στις οποίες έχει παρατηρηθεί διάσπαρτη θαλάσσια ρύπανση από ουσίες πετρελαιοειδών.

Συνεργεία επιχειρούν και από χερσαίας πλευράς ενώ η διαδικασία επικεντρώνεται σήμερα στην περιοχή της Γλυφάδας. Σε όλες τις περιοχές του Πειραιά, από τη Σαλαμίνα έως την Πειραϊκή, τον Άγ. Κοσμά και τη Γλυφάδα έχουν ποντιστεί σε ορισμένα σημεία πλωτά φράγματα για περιορισμό της ρύπανσης.

Αξιωματικοί του Λιμενικού Σώματος μιλούν για βελτίωση της κατάστασης σε σχέση με τις προηγούμενες ημέρες ενώ σε ερώτηση του ΑΠΕ-ΜΠΕ αν υπήρξε καθυστέρηση στην έναρξη επιχείρησης απορρύπανσης μετά τη βύθιση του δεξαμενόπλοιου, τόνισαν ότι από την ώρα του συμβάντος που ήταν στις 2.00 τα ξημερώματα της Κυριακής έως τις 6.00 τα ξημερώματα οπότε ξεκίνησε η όλη επιχείρηση απορρύπανσης μεσολάβησαν 4 ώρες, και σε αυτό το διάστημα υπήρξαν διαδικασίες και διαβουλεύσεις από την αρμόδια ασφαλιστική εταιρεία του πλοίου.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το «Αγ. Ζώνη ΙΙ» ήταν ασφαλισμένο για 5 εκατ. ευρώ προς τρίτους. Δηλαδή ο πλοιοκτήτης του πλοίου από τη βύθιση του σκάφους δεν πρόκειται να λάβει καμία οικονομική αποζημίωση.

Πηγές από το υπουργείο Ναυτιλίας μιλώντας για την επιχείρηση απορρύπανσης που είναι σε εξέλιξη, τόνισαν ότι, όταν αυτή ολοκληρωθεί σε περίπου 25 ημέρες -και τότε αναμένεται να αναλάβει δράση το Ελληνικό Κέντρο Θαλασσίων Ερευνών (ΕΛΚΕΘΕ) όπου σε όλες τις περιοχές όπου υπήρξε απορρύπανση πετρελαιοειδών μετά τη βύθιση του δεξαμενόπλοιου, θα λάβει δείγματα προκειμένου μετά από έλεγχο να πιστοποιήσει την ασφάλεια και την καθαρότητα των ακτών και της θάλασσας.

Στη συνέχεια αναμένεται να υπογραφεί συμφωνητικό καλής συνεργασίας μεταξύ του λιμεναρχείου των δημάρχων των περιοχών και την εταιρείας απορρύπανσης που έχει αναλάβει την όλη επιχείρηση καθαρισμού.

Κουρουμπλής: Έχουμε σημαντική εικόνα βελτίωσης

«Έχουμε μία εικόνα βελτίωσης σημαντική. Η επιχείρηση απορρύπανσης συνεχίζεται με την ίδια ένταση, προκειμένου να έχουμε γρήγορο αποτέλεσμα και είμαι βέβαιος ότι με τους ρυθμούς που δουλεύουμε σε πολύ λίγες ημέρες θα έχουμε ικανοποιητικά αποτελέσματα» τόνισε το πρωί ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Παναγιώτης Κουρουμπλής, ο οποίος μαζί με τον υφυπουργό Ναυτιλίας Νεκτάριο Σαντορινιό, τον γενικό γραμματέα του υπουργείου Διονύση Καλαματιανό, τον αρχηγό του Λιμενικού Σώματος αντιναύαρχος Σταμάτιο Ράπτη και τον κεντρικό λιμενάρχη Πειραιά Κωνσταντίνο Λεοντάρα, επισκέφθηκαν με σκάφος του λιμενικού σώματος παράκτιες περιοχές του Πειραιά, από την Πειραϊκή έως το Φλοίσβο, στην παραλία Μπάτη, όπου συνεχίζει να παρατηρείται, σε ορισμένα σημεία, διάσπαρτη θαλάσσια ρύπανση μετά τη βύθιση του δεξαμενόπλοιου ΑΓ.ΖΩΝΗ ΙΙ στον Σαρωνικό.

Ο κ. Κουρουμπλής πρόσθεσε ότι αυτή τη στιγμή εκείνο που έχει πετύχει είναι η στεγανοποίηση του βυθισμένου δεξαμενόπλοιου και εκτίμησε ότι εντός της ημέρας θα αρχίσει η απάντληση του πετρελαίου.

«Αυτό είναι ένα πολύ σημαντικό γεγονός, γιατί ελέγχεις την πηγή της ρύπανσης» δήλωσε ο υπουργός και πρόσθεσε ότι το υπουργείο έχει επιστρατεύσει όλα τα μέσα που υπάρχουν στη χώρα, προκειμένου να περιοριστούν οι επιπτώσεις αυτής της ρύπανσης

Πρόσθεσε, εξάλλου, ότι στην όλη επιχείρηση χρησιμοποιούνται απορρυπαντικά φιλικά προς το περιβάλλον, κάτι που, όπως είπε, θα πρέπει να τονιστεί, «καθώς ως λαός έχουμε την τάση να αυτομαστιγωνόμαστε».

«Στη Μεγάλη Βρετανία, για παράδειγμα, χρησιμοποιούν χημικά που ρίχνονται από αέρος με τα αεροπλάνα, ενώ εδώ χρησιμοποιούμε καλύτερης ποιότητας απορρυπαντικών, προκειμένου να περιορίσουμε τις επιπτώσεις αυτής της ζημιάς» τόνισε.

Ο υπουργός ανέφερε, εξάλλου, ότι σε μία τέτοια μεγάλη επιχείρηση που δεν είχε ξανασυμβεί σε τέτοια έκταση, πάντα υπάρχουν προβλήματα, ενώ σημείωσε ότι υπήρξαν έντονα αντανακλαστικά από πλευράς λιμενικού σώματος στο να συντονίσει να προωθήσει και να παρακολουθήσει όλη αυτή την διαδικασία του περιορισμού των επιπτώσεων από τη ρύπανση.

«Η κατάσταση εξομαλύνεται μέρα με τη μέρα και σε ένα διήμερο θα έχουν σημαντικά αποτελέσματα» είπε ο κ.Κουρουμπλής και κάλεσε όσους δημοσιογράφους επιθυμούν να κάνουν με σκάφος του λιμενικού μια τέτοια επίσκεψη στις περιοχές, όπου παρατηρήθηκε διάσπαρτη ρύπανση.

Σημειώνεται ότι στην ευρύτερη θαλάσσια περιοχή του Πειραιά, από την Πειραϊκή έως τη Γλυφάδα, όπου υπάρχει ρύπανση συνεχίζουν να επιχειρούν απορρυπαντικά σκάφη του λιμενικού σώματος, ενώ στον Φλοίσβο βρίσκεται το μεγαλύτερο και ικανότερο σκάφος του Ευρωπαϊκού Οργανισμού για την Ασφάλεια στη Θάλασσα «EMSA», το AKTAIA OSRV, που με τους δύο ειδικούς βραχίονές του και από τις δύο πλευρές σαρώνει εκατομμύρια κυβικά νερού στο πέρασμά του.

Δηλώσεις Κουρουμπλή – Σαντορινιού για τις προσπάθειες απορρύπανσης στον Σαρωνικόhttps://left.gr/news/syskepsi-sto-yp-naytilias-gia-ti-rypansi-sto-saroniko-entatikes-prospatheies-gia-tin

Опубліковано left.gr 14 вересня 2017 р.

Τζανακόπουλος: Η κινητοποίηση ήταν άμεση

«Ήταν άμεση η κινητοποίηση του Λιμενικού και του υπουργείου Ναυτιλίας, το σχέδιο έκτακτης ανάγκης μπήκε σε εφαρμογή 16 λεπτά μετά το συμβάν και κινητοποιήθηκαν όλες οι διαθέσιμες δυνάμεις», δήλωσε ο υπουργός Επικρατείας και κυβερνητικός εκπρόσωπος Δημήτρης Τζανακόπουλος για το θέμα της θαλάσσιας ρύπανσης στο Σαρωνικό, μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό «Real fm».

«Η προσπάθεια γίνεται από την πρώτη στιγμή, υπήρξε άμεση κινητοποίηση όλων των διαθέσιμων μέσων, έγινε άμεσα αίτημα και στη διεθνή οργάνωση για την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος και μόλις έγινε αυτό εφικτό ενεργεί και ένα σκάφος το οποίο για πρώτη φορά χρησιμοποιείται στις ελληνικές θάλασσες για την αντιμετώπιση τέτοιων ατυχημάτων και η στεγανοποίηση του πλοίου έγινε σχεδόν αμέσως», είπε ο κ. Τζανακόπουλος και σημείωσε ότι είναι ένα μεγάλο ατύχημα που είναι αρκετά δύσκολο στη διαχείρισή του.

Ποιος είναι ο πλοιοκτήτης του δεξαμενόπλοιου που προκάλεσε την καταστροφή στον Σαρωνικό

Μια μικρή οικογενειακή επιχείρηση του Θεόδωρου Κουντούρη που υπογράφει ως πρόεδρος με αντιπρόεδρο τον γιο του, Φίλιππο, Member οf Board Directors την Ευαγγελία Κουντούρη, και γραμματέα την Ασπασία Κουντούρη βρίσκεται πίσω από το μοιραίο «Αγία Ζώνη ΙΙ».

Το πλοίο που προκάλεσε τη μεγαλύτερη οικολογική καταστροφή στην Αττική – μετά την μεγάλη πυρκαγιά της Πάρνηθας – και έχει γεμίσει μαζούτ την Σαλαμίνα και όλο το παραλιακό μέτωπο από τον Περαιά μέχρι τη Γλυφάδα ήταν το ένα από τα τρία του μικρού στόλου της εταιρείας FOS, και ήταν του 1972 (τα άλλα δύο είναι του 1970 και 1976).

Τι δηλώνει η πλοιοκτήτρια εταιρεία

Από την πλευρά της η πλοιοκτήτριας εταιρείας τονίστηκε μέσω ανακοίνωσης: «Δηλώνουμε την αμέριστη συμπαράστασή μας στους κατοίκους, τους επιχειρηματίες της περιοχής και τις τοπικές αρχές. Από την πλευρά μας, αμέσως μετά την βύθιση του πλοίου, που είναι τεράστιο πλήγμα για εμάς, το προσωπικό και τις οικογένειές μας, δόθηκαν εντολές στην ιδιωτική εταιρεία που ανέλαβε το έργο της απορρύπανσης, να πράξει ό,τι είναι ανθρωπίνως και τεχνικώς δυνατό, ώστε να καθαριστεί πλήρως η πληγείσα περιοχή. Έχουμε τις διαβεβαιώσεις ότι αυτό θα γίνει».

Η εταιρεία δηλώνει επίσης πως η διαρροή καυσίμων από το πλοίο έχει σταματήσει και συνεχίζονται οι προσπάθειες άντλησης του φορτίου ενώ σχετικά με τα αίτια του ναυαγίου, ισχύριζεται ότι «οι αυτοψίες των δυτών και οι πραγματογνωμοσύνες από τις αρμόδιες αρχές και οργανισμούς είναι σε εξέλιξη και όταν ολοκληρωθούν», θα είναι σε θέση να γνωρίζει.

Πρόεδρος ΠΕΝΕΝ: «Σε 18 λεπτά βυθίστηκε το Αγία Ζώνη 2 – Πρόχειρα μπαλωμένα ρήγματα στο μηχανοστάσιο»

Σε νέες καταγγελίες αναφορικά με την κατάσταση του «Αγία Ζώνη 2» προχώρησε ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού, Αντώνης Νταλακογιώργος.

Μιλώντας στον Real FM ανέφερε ότι το πλοίο βυθίστηκε σε 18 μόλις λεπτά, ενώ κατήγγειλε ότι στο μηχανοστάσιο υπήρχαν ρήγματα πρόχειρα μπαλωμένα για να καλυφθούν οι τρύπες.

«Την ώρα που υπήρξε η εισδοχή των υδάτων στο μηχανοστάσιο, το πλήρωμα ήταν μόνο δύο από τα έντεκα άτομα, οι εννέα δεν ήταν στο πλοίο, το επισημαίνουμε και αυτό» ανέφερε ο κ. Νταλακογιώργος τονίζοντας ότι «χρειάζεται να γίνει εξονυχιστικός έλεγχος ώστε να διευκρινιστούν οι αιτίες βύθισης του πλοίου».

Διερωτήθηκε δε τι θα γινόταν σε περίπτωση που ένα αντίστοιχο περιστατικό συνέβαινε με ένα μεγάλο δεξαμενόπλοιο.

Για τεράστια και αναπάντητα ερωτήματα, γίνεται λόγος στην πρωινή ανακοίνωση της ΠΕΝΕΝ. Η ΠΕΝΕΝ αναφέρει πως το πλοίο ήταν 45 ετών και με πολλά μπαλώματα και τονίζει ότι απουσίαζαν τα εννιά από τα 11 μέλη του πληρώματος.

Αναλυτικά η ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ένωσης:

«Τεράστια και αναπάντητα ερωτηματικά δημιουργεί η βύθιση του μικρού Δ/Ξ «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ» της Ναυτιλιακής εταιρίας του Θ. Κουντούρη το οποίο ήταν αγκυροβολημένο στο Βόρειο τμήμα του αγκυροβολίου Πειραιά.

Το πλοίο απέπλευσε έμφορτο τις πρωινές ώρες της 10/9/2017 από τα διυλιστήρια Ασπροπύργου (ΕΛΠΕ) μεταφέροντας 2.200 μετρικούς τόνους fuel oil και 370 μετρικούς τόνους marine gas oil. Στο πλοίο φέρονται να επέβαιναν 2 μέλη του πληρώματος σε σύνολο 11…..

Οι δύο Ναυτικοί που επέβαιναν στο πλοίο διασώθηκαν την τελευταία στιγμή από ρυμουλκό που είχε προσεγγίσει την περιοχή βύθισης του πλοίου. Να σημειωθεί ότι στην περιοχή επικρατούσαν πολύ καλές καιρικές συνθήκες.

Να υπογραμμίσουμε επίσης ότι το πλοίο ήταν κατασκευής του 1972 χωρητικότητας 3205 τόνων. Υπερήλικο το οποίο όπως αποδείχθηκε ήταν εξαιρετικά επικίνδυνο για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας ενώ σύμφωνα με διάφορες αναφορές και καταγγελίες, στο μηχανοστάσιο, εκεί όπου σημειώθηκε η εισροή υδάτων έφερε διάφορα πρόχειρα μπαλώματα με σκοπό να κλείσουν τις ανοιχτές τρύπες!!!

Επίσης η ανακοίνωση του ΥΕΝ σχετικά με την βύθιση του πλοίου έγινε μετά από 13 ώρες ενώ στην ίδια αυτή ανακοίνωση όλως περιέργως εκείνο το οποίο βγάζει μάτι είναι η βεβιασμένη αναφορά ότι όλα τα πιστοποιητικά του πλοίου είχαν ελεγχθεί και βρέθηκαν εντάξει!

Ταυτόχρονα γεννιούνται σοβαρά ερωτηματικά όπως ότι ενώ το πλοίο ήταν φορτωμένο και έπρεπε σε αυτό να υπάρχει πλήρης επάνδρωση του πληρώματος, αντίθετα έλειπαν 9 από τα 11 μέλη του πληρώματος!!

Ταυτόχρονα οι προδιαγραφές των πλοίων αυτής της ηλικίας, σε συνδυασμό με την μεταφορά και επεξεργασία πετρελαιοειδών μέσα και γύρω από το λιμάνι του Πειραιά τα καθιστά εξαιρετικά επικίνδυνα για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και ειδικότερα για την πρόκληση θαλάσσιας ρύπανσης σε περίπτωση ναυτικού ατυχήματος» αναφέρει μεταξύ άλλων η ανακοίνωση της Ένωσης.

 

Source link